Drukuj

Udając się po nieodpłatną pomoc prawną warto wiedzieć o kilku istotnych rzeczach.
Na pierwszym miejscu, o tym, że jeśli pomoc prawna, o której udzielenie prosimy  wymaga zapoznania się z dokumentami, należy je zabrać ze sobą na dyżur nieodpłatnej pomocy prawnej.  Bez zapoznaniem się z dokumentami często niemożliwym będzie udzielenie nieodpłatnej pomocy prawnej.
Jeśli mamy sprawę sądową, która już trwa i chcemy uzyskać pomoc przy sporządzeniu projektu pisma procesowego w toku prowadzonej sprawy, nie jest to możliwe ze względu na wyłączenie ustawowe w tym zakresie. Podobnie wygląda sytuacja, jeśli problem prawny dotyczy prowadzonej przez nas działalności gospodarczej.
Do uzyskania nieodpłatnej pomocy prawnej od stycznia 2019 r. nie będą potrzebne dokumenty weryfikujące np. korzystanie z pomocy społecznej, wiek, przynależność do grup osób, którym przysługuje bezpłatna pomoc prawna. Osoba uprawniona będzie musiała podpisać tylko oświadczenie, że nie stać jej na skorzystanie z odpłatnej pomocy prawnej.

Od stycznia 2019 r. osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście oraz osobom doświadczającym problemów z komunikowaniem się może być udzielona nieodpłatna pomoc prawna poza punktem nieodpłatnej pomocy prawnej lub przy pomocy środków porozumiewania się na odległość, czyli np. w poprzez przeprowadzenie rozmowy telefonicznej lub wysłanie wiadomości e-mail.
Od stycznia 2019 r. warto będzie zadbać o to, by umówić się na dyżur nieodpłatnej pomocy prawnej w starostwie powiatowym, na terenie powiatu, w którym chcemy skorzystać z nieodpłatnej pomocy prawnej. Pierwszeństwo w udzieleniu porady będą miały bowiem osoby, które zgłosiły konieczność udzielenia im nieodpłatnej pomocy prawnej i zarezerwowały termin porady.