Stowarzyszenie Ziemia Gnieźnieńska
Wspieramy zabytki kulturty polskiej
Młodzież o patriotyzmie
Ziemia Gnieźnieńska podsumowała projekt
Warszawa widziana okiem ucznia w 100.rocznicę odzyskania Niepodległości


    Świadczenie pielęgnacyjne to jedna z form pomocy Państwa na rzecz opiekunów osób niepełnosprawnych, przepisy dotyczące przyznawania świadczeń pielęgnacyjnych zostały ujęte w art. 17 ustawy o świadczeniach rodzinnych. Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych, świadczenie to przysługuje:
1. matka/ojciec dziecka;
2. opiekun faktyczny dziecka
3. osoba będąca rodziną zastępczą spokrewnioną;
4. inne osoby, na których ciąży obowiązek alimentacji, z wyjątkiem osób o znacznym stopniu niepełnosprawności.

    Przypomnieć należy, iż obowiązek alimentacyjny zgodnie z art.128 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego Obowiązek dostarczania środków utrzymania, a w miarę potrzeby także środków wychowania (obowiązek alimentacyjny) obciąża krewnych w linii prostej oraz rodzeństwo. Oznacza to, że ojciec i matka maja obowiązek alimentacyjny wobec swoich dzieci, a dzieci wobec swoich rodziców, a następnie rodzeństwo wobec siebie.
    Te osoby najbliższe mogą po spełnieniu dalszych kryteriów z art. 17 ustawy o świadczeniach rodzinnych starać się o przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego.
Ponadto istnieje w przepisach możliwość przyznania w/w świadczenia na rzez osób nie będących spokrewnionymi w pierwszym stopniu z osobą niepełnosprawną, lecz w przypadku, gdy na nich również ciąży obowiązek alimentacyjny i spełnią łącznie następujące warunki:
1) rodzice osoby wymagającej opieki nie żyją, zostali pozbawieni praw rodzicielskich, są małoletni lub legitymują się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności;
2) nie ma innych osób spokrewnionych w pierwszym stopniu, są małoletnie lub legitymują się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności;
3) nie ma spokrewnionej rodziny zastępczej lub opiekuna faktycznego dziecka lub legitymują się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności.
    Świadczenie pielęgnacyjne przysługuje osobom wyżej opisanym jedynie w przypadki rezygnacji przez nich z pracy z lub jej nie podjęcia w celu sprawowania opieki nad osoba niepełnosprawną.
Należy przypomnieć, że, świadczenie pielęgnacyjne przysługiwało jedynie z tytułu opieki nad osobami niepełnosprawnymi mającymi orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji.
    W tym miejscu zaznaczam, iż nie został uchylony w ustawie o świadczeniach rodzinnych z art. 17 ust. 1b, zgodnie z którym: „Świadczenie pielęgnacyjne przysługuje, jeżeli niepełnosprawność osoby wymagającej opieki powstała:
1)nie później niż do ukończenia 18. roku życia lub
2)w trakcie nauki w szkole lub w szkole wyższej, jednak nie później niż do ukończenia 25. roku życia.”
    W związku z tym bardzo często organy odmawiają przyznania świadczenia pielęgnacyjnego na rzecz opiekunów rezygnujących z pracy w celu opieki nad osobami, których stopnień niepełnosprawności wystąpił po ukończeniu 18 roku życia. Nie jest to jednak rozwiązanie prawidłowe bowiem Trybunał Konstytucyjny w Wyroku z 21.10.2014 r., sygn. akt K 38/13 orzekł o niezgodności z konstytucją art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych w zakresie, różnicowania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego dla osób sprawujących opiekę nad osobą niepełnosprawną po ukończeniu przez nią 18 roku życia lub w przypadku nauki 25 roku życia ze względu właśnie na moment powstania niepełnosprawności.
    Przywołać więc należy liczne orzeczenia Wojewódzkich Sądów Administracyjnych oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego (w tym Wyrok NSA z 12.12.2016 r., sygn. I OSK 1614/16, oraz z 5.09.2017 r.) wskazujące, że w odniesieniu do opiekunów osób niepełnosprawnych, których niepełnosprawność powstała później, niż po ukończeniu 18 roku życia lub w przypadku nauki 25 roku życia, kryterium momentu powstania niepełnosprawności nie może uniemożliwić przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego, gdyż kryterium zostało uznane za niezgodne z art. 32 ust. 1 Konstytucji. Wobec tego w takich przypadkach stosuje się przepisy odnoszące się do warunków niezbędnych do przyznania świadczenia pielęgnacyjnego z pominięciem tego kryterium dotyczącego momentu wystąpienia niepełnosprawności tj. z pominięciem art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych.
    Niestety nie wszystkie organy wydające decyzje o przyznaniu świadczenia pielęgnacyjnego wiedzą lub celowo nie respektują w/w Wyroku trybunału Konstytucyjnego oraz Wyroków Sądów Administracyjnych, dlatego też w przypadku odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego na podstawie niespełnienia przesłanej z art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych należy złożyć odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.
     W 2018 roku wysokość świadczenia pielęgnacyjnego wynosi 1477,00 zł miesięcznie i podlega corocznej waloryzacji, bowiem jego wysokość jest uzależniona od procentowego wzrostu minimalnego wynagrodzenia za pracę, w stosunku do roku poprzedniego.
Należy jednak pamiętać, iż w art. 17 ust. 5 ustawy o świadczeniach rodzinnych ustawodawca wskazał inne przesłanki, na podstawie których nie będzie mogło być przyznane świadczenie pielęgnacyjne. Świadczenie pielęgnacyjne nie przysługuje, jeżeli osoba sprawująca opiekę:
• ma ustalone prawo do emerytury, renty, renty rodzinnej z tytułu śmierci małżonka przyznanej w przypadku zbiegu prawa do renty rodzinnej i innego świadczenia emerytalno-rentowego, renty socjalnej, zasiłku stałego, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego,
• ma ustalone prawo do specjalnego zasiłku opiekuńczego, świadczenia pielęgnacyjnego lub zasiłku dla opiekuna, o którym mowa w ustawie z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów.
    Ponadto świadczenie pielęgnacyjne nie przysługuje, jeżeli osoba wymagająca opieki:
• pozostaje w związku małżeńskim, chyba że współmałżonek legitymuje się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności,
• została umieszczona w rodzinie zastępczej, z wyjątkiem rodziny zastępczej spokrewnionej, rodzinnym domu dziecka albo, w związku z koniecznością kształcenia, rewalidacji lub rehabilitacji, w placówce zapewniającej całodobową opiekę, w tym w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym, z wyjątkiem podmiotu wykonującego działalność leczniczą, i korzysta w niej z całodobowej opieki przez więcej niż 5 dni w tygodniu;
• na osobę wymagającą opieki inna osoba ma ustalone prawo do wcześniejszej emerytury;
• na osobę wymagającą opieki jest ustalone prawo do dodatku do zasiłku rodzinnego, o którym mowa w art. 10 ustawy o świadczeniach rodzinnych, prawo do specjalnego zasiłku opiekuńczego, prawo do świadczenia pielęgnacyjnego lub prawo do zasiłku dla opiekuna, o którym mowa w ustawie z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów;
• na osobę wymagającą opieki inna osoba jest uprawniona za granicą do świadczenia na pokrycie wydatków związanych z opieką, chyba że przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego lub dwustronne umowy o zabezpieczeniu społecznym stanowią inaczej.

Beata Koczorowska-Muszyńska
Radca prawny



    Przypominamy, że od 30 kwietnia 2018 roku obowiązują przepisy Ustawy Prawo Przedsiębiorców, która całkowicie zastąpiła obowiązującą dotychczas ustawę o swobodzie działalności gospodarczej.

    Nowe przepisy wprowadzają wiele nowych rozwiązań. Najważniejsze z nich to półroczne zwolnienie ze składek ZUS oraz zniesienie obowiązku rejestracji w przypadku najmniejszych działalności gospodarczych.
    To drugie rozwiązanie, czyli tzw. działalność nieewidencjonowana wciąż wzbudza wiele wątpliwości wśród osób, które od dawna czekały na uchwalenie nowych przepisów. Niejasności dotyczą m.in. kwestii podatku dochodowego, podatku VAT czy też tego, kto i kiedy z takiego przywileju będzie mógł skorzystać.
W dalszej części tekstu postaramy się rozwiać wspomniane niejasności.
    Zgodnie z nowymi przepisami, a konkretnie z art. 5 Prawa Przedsiębiorców, działalność nie podlega obowiązkowi rejestracji w przypadku, gdy miesięczny przychód z takiej działalności nie przekracza kwoty 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę. Limit uprawniający do zwolnienia z rejestracji będzie zatem zmieniał się w kolejnych latach.
    W aktualnym stanie prawnym pensja minimalna wynosi 2100 zł, w związku z czym w 2018 roku wspomniany limit będzie równy kwocie 1050 zł. Działalność nie będzie musiała być zatem rejestrowana tak długo, jak miesięczny przychód nie przekroczy kwoty 1050 zł.
    Co istotne, zwolnienie z rejestracji przysługuje jedynie osobom fizycznym, podejmującym działalność w sposób samodzielny. Zwolnienie nie przysługuje więc działalności wykonywanej w ramach spółki cywilnej.
    Zasadniczo, działalność nieewidencjonowana ma zastosowanie do każdego rodzaju działalności. Z przywileju tego wykluczone zostały jedynie działalności wymagające zezwoleń, koncesji lub licencji.
    Zgodnie bowiem z nowymi przepisami, działalność nierejestrowaną będą mogły prowadzić jedynie te osoby, które w okresie poprzednich 60 miesięcy nie prowadziły działalności gospodarczej.
    Osoba spełniająca warunki do skorzystania z działalności nieewidencjonowanej, nie posiada tytułu ubezpieczenia, w związku z czym nie podlega obowiązkowi ubezpieczeń. Oznacza to, że osoba wykonująca działalność nierejestrowaną nie opłaca żadnych składek na ubezpieczenie społeczne. Nie opłaca również składki zdrowotnej.
    Osoba prowadząca działalność nierejestrowaną jest zobowiązana do ewidencjonowania uzyskanych przychodów (oraz ewentualnie poniesionych kosztów) i odprowadzenia z tego tytułu należnego podatku dochodowego.
    W związku z tym, iż osoba prowadząca działalność nierejestrowaną, zgodnie z ustawą nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zobowiązana do odprowadzania miesięcznych zaliczek na PIT. Nie oznacza to jednak, że nie zapłaci tego podatku w ogóle. Uzyskane w ciągu roku zarobki będzie musiała bowiem wykazać w rozliczeniu rocznym (wraz z innymi dochodami osobistymi) w rubryce "przychody z innych źródeł".
    Zarobki te podlegać będą opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Oznacza to, że zastosowanie będzie tu mieć skala podatkowa (stawki PIT w wysokości 18% i 32%).
    Osoba prowadząca działalność nieewidencjonowaną jest zobowiązana do dokumentowania uzyskanych przychodów. Zgodnie z ogólnymi przepisami, będzie zatem wydawała swoim klientom i kontrahentom rachunki opiewające na otrzymane kwoty.
Na podstawie wystawionych rachunków, kwoty przychodów należy następnie ująć w zbiorczym zestawieniu w postaci uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów. Ewidencja taka może być prowadzona w dowolnej formie - na kartce papieru bądź w formie tabelki w Excelu. Zestawienie takie będzie ostatecznie bazą do określenia podstawy opodatkowania i obliczenia należnego podatku dochodowego.T
    Kolejną kwestią, która pojawia się przy okazji rozważań nad działalnością nierejestrowaną, jest kwestia podatku od towarów i usług. Czy osoba prowadząca taką działalność będzie "vatowcem" i czy będzie zobowiązana do comiesięcznego rozliczania podatku VAT?
    Odpowiedzi na to pytanie udzielają nam przepisy ogólne Ustawy o podatku VAT, a konkretnie art. 113 tejże ustawy. W aktualnym stanie prawnym, podmioty których przychody w ciągu roku nie przekroczyły kwoty 200 tys. zł są bowiem podmiotowo zwolnione z podatku VAT.
    Jeśli zatem osoba prowadząca działalność nierejestrowaną, nie dokona dobrowolnego zgłoszenia do VAT, nie będzie podlegać temu podatkowi. W konsekwencji oznacza to możliwość wystawiania zwykłych rachunków (zamiast faktur VAT), jak również brak obowiązku składania deklaracji VAT oraz wysyłania Jednolitego Pliku Kontrolnego.


Agnieszka Budka
radca prawny